Verslag Hengelo 2017

Vliegende start in Hengelo!

Na een positieve voorjaarstraining op Mettet, waar we het vermoeden hadden sneller te zijn dan vorig jaar, was het tijd voor de eerste wedstrijden op Hengelo(GLD). Ook dit jaar komen we uit in het IRRC kampioenschap, om wat extra meters te maken, reden we ook de trainingen en wedstrijden van de Benecup.

In de eerste sessie, de eerste kwalificatie van het IRRC, zaten we er op een vijfde plaats direct goed bij. Ook de rondetijd was direct behoorlijk goed in orde want we zaten direct op slechts 2 seconden van de beste tijd van afgelopen seizoen.

 

De volgende training was de eerste kwalificatie van de Benecup. Ook in deze sessie liep het erg goed en kwam Ilja terecht op een vijfde plaats. Hier waren we natuurlijk behoorlijk tevreden mee, 
zeker omdat hij nu al sneller was dan vorig jaar!

>> Als u hier klikt,<< kunt u onboard mee kijken met een van de kwalificatie rondes. Niet de snelste ronde, maar zeker leuk om te zien!

 

Daarna was het tijd voor de tweede kwalificatie van het IRRC, de sessie waar het er echt om draaide. In deze sessie zouden de startplaatsen voor de 2 races op zondag definitief verdeeld worden. Het werd voor ons een geweldig spannende sessie waarin we ons echt met de strijd om de eerste plaatsen bemoeide! Uiteindelijk veroverden we de vierde startplaats, op 6 tienden van de pole position en slechts 4 duizendsten van de nummer drie! Bovendien ging Ilja deze training ruim 2 seconden sneller rond dan afgelopen seizoen.

In de laatste kwalificatietraining van de Benecup lukte het Ilja een paar vergelijkbare rondetijden te rijden met de laatste IRRC training. Dit was genoeg voor een derde startplaats in dit gezelschap maar de nummers 1 en 2 namen hier, in tegenstelling tot in het IRRC, wel echt afstand.

Ilja Caljouw
Ik ben erg tevreden over de kwalificatiedag. We hadden na de voorjaarstraining al het vermoeden dat het een stuk sneller ging dan vorig jaar. Dat vermoeden bleek hier dus te klopppen! Twee seconden van mijn p.r. af, een 4e startplaats in het IRRC en zelfs een 3e startplaats voor de Benecup wedstrijden. Er lag weliswaar een nieuwe asfalt laag op het circuit om de grip te verbeteren
maar de kop van het veld is niet harder gaan rijden dus de verbeteringen liggen echt bij onszelf.


 

De eerste wedstrijd van het IRRC zou voor Luit en José de allereerste race zijn die ze van dichtbij in een raceteam meemaakten. Dit was natuurlijk wel even spannend maar verliep uitstekend. Bij de start verloor Ilja al vrij snel 2 posities en kwam terecht op een 6de plaats. Arnaud Seydoux, die beschikt over een vele malen snellere motor, reed voor hem en door het verschil in vermogen was hij erg lastig te passeren. In de tweede ronde ging leider in de wedstrijd Joey den Besten onderuit precies op het moment dat Ilja een geslaagde inhaalactie inzette. Helaas ging de gele vlag uit en moest Ilja om een tijdstraf te voorkomen zijn zwaarbevochten plaats teruggeven aan de Zwitser. Na ongeveer een ronde zette Ilja wederom een inhaalactie in welke slaagde. Helaas was de kop van het veld toen al vertrokken en niet meer bij te halen. Ilja reed de race uit op een keurige vierde plaats.

Vooraf hadden we getwijfeld wat we zouden doen met de Benecup-races maar na de kwalificaties besloten we dat we deze, zolang het een goed resultaat in het IRRC niet in de weg zou staan, gewoon zouden gaan rijden. Er waren een aantal deelnemers die niet aan de start verschenen. Bij de start probeerde Ilja gelijk aan te haken bij de naast hem gestartte Davy Thoonen, winnaar van de eerste IRRC-wedstrijd. Helaas moest Ilja in de beginfase van de race Thoonen al laten gaan. Na twee ronden gaven Luit en José door dat er ook achter hem een gat van 6 seconden was geslagen. Vanaf dat moment was het een kwestie van geconcentreerd blijven en de race uitrijden. Dit lukte en Ilja pakte daarmee een tweede plaats!

Na dit succes in de Benecup stond de tweede IRRC-race op het programma. Ilja mistte hierin enigszins de start maar sloeg direct terug in de eerste bocht. Hij kwam terecht in een groepje dat vocht om de vierde plaats met daarin Arnaud Seydoux, Thomas Walther en Kamil Holan. In dit groepje beschikte Ilja duidelijk over minder materiaal dan zijn tegenstanders maar hij wist zich naar voren te worstelen en het tempo te verhogen. Helaas konden de anderen volgen en hoewel Ilja een groot deel van de race het groepje had aangevoerd werd hij in de slotfase meerdere keren gepasseerd door zowel Thomas Walther als Arnaud Seydoux. Hierop trok hij alles uit de kast en pakte de vierde plaats terug. Deze verdedigde de coureur fel tot hij achterop het circuit een foutje maakte en onderuit gleed. Ilja pakte de motor nog op om als 16e te finishen. Aangezien er twee gastrijders voor hem zaten leverde dit uiteindelijk nog 2 puntjes op voor het kampioenschap.

Tot slot stond er nog één Benecup wedstrijd op het programma. Ilja startte deze iets voorzichtig na zijn valpartij en aangezien er een net opgeruimd oliespoor op de baan lag (altijd riskant). Deze wedstrijd leek al snel op de eerste wedstrijd in de Benecup: Davy Thoonen vertrok als eerste, Ilja volgde op gepaste afstand met op enige afstand daarvan de rest van het veld. Hij nam weinig risico en kreeg in de slotfase vanuit de pitstraat door dat het gat achter hem kleiner werd. Hierop verhoogde hij het tempo om, net als in de eerste Benecup-race, onbedreigd als tweede te finishen.

Ilja Caljouw
De wedstrijddag was geweldig! Het resultaat uit de eerste IRRC-race was al bijzonder, daarna het podium in de Benecup. Natuurlijk is het vervelend dat ik in de tweede IRRC-race onderuit ga, aan de andere kant heb ik me juist in die race geweldig laten zien in een race met jongens die duidelijk over beter materiaal beschikten. Ik heb in die race geknokt voor wat ik waard was en ik had misschien beter op safe kunnen rijden en de punten mee kunnen nemen maar juist door de strijd aan te gaan haalde ik in race 1 de 4e plaats.

De laatste Benecup-race was weer geweldig om mee te maken, weer een podium en direct na een crash herstellen.

We hebben dit weekend met een team dat voor het eerst een raceweekend meemaakte direct ongeveer alles gezien: materiaalpech waarna we tot zaterdag diep in de nacht moesten sleutelen, strijden om de voorste posities, eindigen op het podium, crashen en de boel weer opbouwen. Ondanks onervarenheid hebben ze het geweldig gedaan waardoor ik mezelf kon overtreffen dit weekend. Via deze weg bedank ik daarom nogmaals mijn team voor de geweldige prestatie dit weekend

De volgende race is pas begin juli in Finland, wellicht dat we voor die tijd nog ergens gaan trainen of een wedstrijd meepakken.

admin