Verslag voorjaarstraining Val De Vienne


 

De kop is er af!
Afgelopen najaar was alles al rond: Ilja zou in 2018 bij Performance Racing Achterhoek gaan rijden in de supersport klasse van het IRRC. José zou meegaan om te sleutelen en de data-analyses te gaan verrichten (na de nodige cursussen in de winter). Tijdens de voorjaarstraining van 26 tot en met 29 maart zouden de eerste meters verreden worden. Dit zou gebeuren in Val de Vienne, in het zuiden van Frankrijk.

De weerberichten waren van te voren al niet best, helaas zou het nog slechter uitpakken dan voorspeld.

De eerste dag begon met drie droge maar erg koude sessies. Voor de laatste twee sessies begon het te regenen. Ilja was nog nooit op dit circuit geweest en deze kennismaking was dus verre van ideaal.

Dag 2 en 3 regende het de hele dag. Dag 2 reed Ilja maarliefst 60 ronden op zoek naar een goede set-up op de natte ondergrond. Ook ondervond hij nog enige hinder van een beslaand vizier maar dit probleem werd na enige aanpassingen gelukkig verholpen.
Dag 3 werd na een groot aantal rode vlaggen direct in de eerste sessie besloten pas in de loop van de middag weer te gaan rijden om ongelukken te voorkomen. In de middag hebben we weer een aantal ronden gereden en de puntjes op de i gezet voor wat betreft de regen set-up.

Dag 4 was het droog vanaf de ochtend. De eerste sessie was de baan nog volledig nat van de regen die in de nacht gevallen was. In de tweede sessie reed Ilja uit op droogweer banden om na twee ronden weer binnen te komen met de mededeling dat het te nat was. Daarna kregen we 2 droge sessies waarin dan eindelijk het gas open kon. Doordat Ilja nog zo weinig gereden had onder deze omstandigheden had hij nog steeds geen idee waar de rempunten lagen en met welke snelheden hij de bochten ongeveer in kon. Daardoor was het lastig om echt snel te rijden en gevoel te krijgen met de motor op snelheid.

Vlak voor de laatste sessie van de dag hadden de weergoden nog een laatste nare verrassing voor ons in petto en zo viel ook de laatste sessie in het water.


Ilja Caljouw
Het was natuurlijk de bedoeling hier kennis te maken met het team en een goed gevoel met de motor te creëren waarna ik me klaar zou moeten voelen voor dit seizoen. Helaas liep het allemaal een beetje anders, we hebben natuurlijk wel een aantal dagen intensief met het team meegemaakt en dit is allemaal prima bevallen. Ik heb echter amper onder droge omstandigheden kunnen rijden en de momenten dat dit kon, kende ik de baan nog onvoldoende om echt hard rond te gaan. Als je nog niet echt op het punt gekomen bent dat je denkt: ‘ik stuur de motor nu over de baan zoals ik zou moeten’ is het lastig om te voelen hoe de motor reageert op snelheid, hard een bocht inremmen etc.. Eerlijk gezegd ben ik teleurgesteld dat we daar nog niet aan hebben kunnen werken.

Aan de andere kant hebben we nu juist door de aanhoudende regen ook een aantal zaken op orde die anders wellicht op een wedstrijddag roet in het eten zouden kunnen gooien. Er waren wat problemen met condens op het vizier, die zijn nu uit de wereld. Ik kreeg in eerste instantie helemaal geen feedback van de motor, de set-up is nu dermate aangepast dat ik behoorlijk goed voel wat er gebeurt. Onder natte omstandigheden heb ik het gevoel dat we de boel goed voor elkaar hebben.

Gelukkig hebben we halverwege april nog een testdag en wedstrijd voor de Benecup op het circuit van Croix op het programma staan. Ik hoop dat we daar droge omstandigheden treffen zodat we de motor ook op een droge baan aan de tand kunnen voelen zodat we er op 5 en 6 mei helemaal klaar voor zijn en mooie resultaten kunnen neerzetten tijdens de eerste 2 IRRC wedstrijden!