Verslag NorthWest 200 2018


Foto: Richard Kolsters

Een mega-ervaring op het hoogste niveau

Een week na Hengelo (GLD) vlogen we naar Belfast om in Noord-Ierland deel te nemen aan het grootste sportevenement dat het land kent: The International North West 200. Een wedstrijd die er heel anders uitziet dan we gewend zijn.

Dit begon al met het tijdschema, waar we normaal 2-3 dagen achter elkaar rijden in een weekend werd er hier op dinsdag, donderdag en zaterdag gereden. Op dinsdag was er een nieuwkomerstraining met direct daarna de supersportkwalificatie. Op donderdag in de ochtend een kwalificatie en tegen de avond een race, en de tweede race werd verreden op zaterdagochtend.

Ook het circuit is behoorlijk anders dan wat we op het vasteland aan roadraces rijden. Het circuit is bijna 15 kilometer lang waar de meeste circuits hier rond de 5 kilometer zijn. En er zijn een aantal snelle ‘rechte’ stukken waar soms wel zo’n 20 seconden lang vol gas in de 6e versnelling gereden wordt. Dit resulteert in extreem hoge topsnelheden.

Er was veel tijd gestoken in het voorbereiden van deze race met het bestuderen van onboardbeelden en het rijden over het circuit in een auto de dagen voorafgaand aan de race.

De nieuwkomerssessie begon uitstekend, Ilja voelde zich op zijn gemak op de baan en genoot van de ervaring. Helaas werd na vier ronden de motor ineens heet en moest hij deze aan de kant neerzetten. Toen hij werd opgehaald moest hij snel terug naar de tent en werd direct duidelijk dat het probleem een spijker in de radiateur was (de wegen worden voor er geracet wordt amper schoongemaakt).

Het team wisselde razendsnel de radiateur zodat Ilja toch nog even de baan op kon in de supersport sessie. Helaas was het toen al wel gaan regenen.

De tweede kwalificatie was voor Ilja van levensbelang! Dit had twee redenen: door de regen had Ilja de kwalificatielimiet niet gehaald (er moet binnen 110% van de snelste tijd gereden worden, de snelste tijd was gereden op een droge baan waar Ilja alleen op een nat circuit had kunnen rijden) en daarnaast moeten nieuwkomers verplicht minimaal 5 ronden gereden hebben om deel te mogen nemen aan de wedstrijden, Ilja had er slechts één kunnen noteren.

Al in de eerste ronde gooide de motor via de overloop koelwater er uit. Dit water vloog constant door de cockpit. Ilja probeerde zich niet af te laten lijden en hield de temperatuur in de gaten, hij moest immers minimaal nog 4 ronden rijden om überhaupt aan de wedstrijden deel te mogen nemen. Halverwege begon de temperatuur steeds verder op te lopen en moest hij wel de pitstraat opzoeken. In de pitstraat hebben we vervolgens als gekken waterflesjes verzameld van monteurs van andere teams om de radiateur bij te kunnen vullen en nog een aantal ronden te kunnen rijden.

Dit lukte uiteindelijk en Ilja had zich gekwalificeerd als 32e en bovendien voldoende ronden afgelegd.

Vlak na de start van de eerste race bleek het probleem niet opgelost te zijn, ondanks dat de machine stilstaand op hoge temperatuur alles keurig binnenhield ging het zodra we gingen rijden bijna direct weer mis. Ilja was hierdoor helaas genoodzaakt na 1,5 ronden de motor naast het circuit te parkeren.

Op vrijdag kwamen we er achter dat toch de koppakking van de motor het begeven had. Op zaterdag startte Ilja daarom op de reservemotor. Dit was natuurlijk wel even wennen maar desalniettemin wist Ilja zijn snelste tijd weer te verbeteren en reed hij naar een 26e plaats (4e nieuwkomer in de supersportklasse). Gezien de omstandigheden een prima resultaat!

Ilja Caljouw

Ik ben heel erg blij dat ik dit heb mogen meemaken, het was een fantastische ervaring. Het circuit is zó snel en zo anders dan we gewend zijn. Daarnaast is de beleving van de fans hier ook een geweldige ervaring.

Iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt: Bedankt!