Motor


Een veelgestelde vraag: ‘Wat voor motor gebruiken jullie nou eigenlijk?’. In de basis is onze motor een straat-legale Honda CBR600RR uit 2009.

Een sportieve motor maar zeker niet de racer die het nu is. De motor is op veel punten drastisch veranderd. Te beginnen bij de vering: het binnenwerk van de voorpoten (voorvork) is vervangen voor volledig nieuw binnenwerk van WP suspension en de volledige achter schokbreker is vervangen voor een achter schokbreker van hetzelfde merk. In beide gevallen geeft dit meer stelmogelijkheden en zorgt het ervoor dat belastbaarheid vergroot wordt (de ‘standaardvering’ heeft aanzienlijk sneller last van oververhitting en de nadelige gevolgen hiervan).

Ook de remmerij is aangepast om minder snel last te krijgen van oververhitting.

Naast het rijwielgedeelte is de kabelboom (de streng elektriciteitskabels die alle schakelaars, sensors etc. met elkaar verbindt) vervangen voor een racekabelboom met minder aansluitingen, denk hierbij aan het verlichting e.d. Hierbij komen ook andere mogelijkheden zoals een extra knop die ervoor zorgt dat de motor niet harder dan 60 kilometer per uur kan (de maximumsnelheid in de pitstraat).

De laatste grote verandering is de uitlaat, een modificatie die vaak al snel zo’n 10 pk oplevert, doordat race uitlaten niet hoeven te voldoen aan de strenge milieueisen waar het originele exemplaar wel mee te maken heeft.

Tot slot hebben wij een aantal kleine modificaties aan het motorblok gedaan omdat wij budgettair helaas niet de ruimte hebben om dit rigoureus aan te laten pakken.

Naast de modificaties die de prestaties van de motor verhogen zijn er nog een aantal delen vervangen voor sterkere exemplaren of exemplaren die makkelijker terug in vorm te brengen zijn na een crash.

Klik voor alle specificaties van de motor hier.